Jacek Skoniecki, reumatologläkare från Växjö Lasarett har besökt Älmhult

Torsdagen 23 oktober kom Jacek Skoniecki till Folkets Hus i Älmhult för en föreläsning i reumatologi. Han presenterade sig och berättade lite om sig själv varpå han föreläste om de olika reumatiska sjukdomarna, mediciner, biverkningar och smärta.

Han så något mycket intressant - SMÄRTA är ett SYMTOM på att något är fel i kroppen. Vi behandlar inte smärtan, vi tar prover och röntgar för att se vad som är fel i kroppen, t ex en inflammation och då går man in för att behandla detta genom medicinering För hoppningsvis försvinner smärtan när inflammationen har hävts.

Vi avslutade med fika och en stunds pratstund. Terese Karlsson och Annie Wickart, 2 av våra medlemmar i föreningen, hade bakat jättegoda kakor. Tack!

Vid pennan

Ewa